Aktiviteter

I Børnehuset Snerlen er hver dag fyldt med sjove og spændende aktiviteter for børnene. Vi tager udgangspunkt i den børnegruppe vi til enhver tid har, når vi planlægger og igangsætter aktiviteter. De daglige samlinger på stuerne i både vuggestue og børnehave er tilrettelagt ud fra den nye styrkede læreplan, d.v.s. de overordnede ting, som vi arbejder med i Børnehuset. Der ligger masser af læring for børnene i disse fælles stunder, hvorfor det er vigtigt at børnene deltager i dem.

Vi oplever vores børnehus som værende i tæt bevægelse med årstiderne. Forskellige tendenser og stemninger præger det hhv. vinter og sommer.

Vinterperioden

Perioden fra oktober til marts definerer vi som vores vinterperiode. Her lukker huset sig en smule om sig selv, i takt med at dagene bliver mørkere. Vi er stadig ude hver dag, men tidsrummet i denne periode er kortere end ellers. Huset vil derfor på denne tid af året måske også opleves som travlt – netop fordi alle i højere grad er indenfor på samme tid. Men det er omvendt også i denne periode, at vi får arbejdet koncentreret og i dybden med flest planlagte aktiviteter og temaer i såvel vuggestuen som børnehaven.

Det er denne periode, som vi oplever kræver mest tålmodighed af alle, der bevæger sig i Børnehuset. Flyverdragter, varme huer og støvler kræver både sit at få på og af – men også sit at bevæge sig ud og ind imellem, når det er blevet vådt og skal hænge til tørre.

Sommerperioden

Perioden fra marts til oktober definerer vi omvendt som vores sommerperiode. Her lukker huset sig op i takt med at lyset vender tilbage – og det strækker sig til i høj grad at omfatte vores legepladser. Vi er ude så meget som muligt, og på dage med sol og varme gælder det stort set hele tiden. Vi benytter på denne tid af året os ligeledes rigtig meget af lokalområdets udvalg af kulturelle tilbud, legepladser og andre ’grønne rum’.

Stemningen i huset er på denne tid karakteriset af glæde og spændt forventning. Eksempelvis oplever vi de store børn, være rigtig spændte på at skulle starte i SFO og skole. Men efterhånden som feriesæsonen nærmer sig ser vi, at denne særlige stemning breder sig rundt til resten af såvel børne- som personalegruppen.

Ferietiden fra Sankt Hans og frem til september oplever vi som en ganske særlig tid i huset. De fleste børn er i kortere eller længere tid væk på ferie, men kommer alle glade og veloplagte tilbage og deler ud af deres ferieminder. Det samme gælder for personalet.

Ferietiden i Børnehuset er ellers (når vejret tillader det) præget af åbne vinduer og døre – og her hersker en til tider ubeskrivelig ro. Her er plads til fordybelse på en anden måde end om vinteren, idet aktiviteterne i huset i højere grad end ellers defineres af børnenes selv. Vi oplever til gengæld, hvordan netop børnenes spontanitet, fantasi og latter på denne tid af året fornyer energien i hele huset – og på den måde ruster det til tiden, hvor mørket igen sænker sig.